Groundhopper.nl, voetbalanekdotes, lezingen en lezersreizen

1-6 MEI: 5 WEDSTRIJDEN IN 5 LANDEN

De intentie was om een reis naar Polen, Tsjechië en Slowakije te organiseren, maar omdat in Polen ineens de bekerfinale werd gespeeld, waardoor vele wedstrijden op één en dezelfde dag werden geplaatst en in Tsjechië de fans de speelronde gingen boycotten uit onvrede over de nieuwe, strenge veiligheidvoorschriften, werd het schema alsnog omgegooid naar een reis door Midden-Europa, waarbij we vijf wedstrijden bezochten in vijf verschillende landen…

Het eerste affiche was op de donderdag en wel in het Oost-Tsjechische Brno. Na een rit van 1000 kilometer kwamen we nog mooi op tijd aan bij ons hotel, dat gelegen was direct naast het stadion.

Bij FC Zbrojovka Brno stond de tweede halve finale van de Tsjechische Beker op het programma. Tegenstander Viktoria Plzen had de eerste match met 2-0 gewonnen en, de in de competitie op ruime afstand verkeerde thuisploeg, had weinig hoop alsnog een finale-plaats af te dwingen, zo leek het. Zowel het spel als de support was matig, maar desalniettemin vermaakten we ons prima in het krakkemikkige stadion. Het bleef uiteindelijk 0-0. Na het duel genoten we in ons hotel nog van een glaasje pivo en wat Tsjechische tapas.

Na een heerlijk ontbijt reden we de volgende ochtend naar de voormalige thuisbasis van FC Zbrojovka Brno. Stadion Za Luzankamy sloot in 2001 haar poorten en sindsdien groeit het onkruid er weelderig door alle gaten en kieren. Een ‘lost-ground’ van de buitencategorie.

De reis ging verder naar Bratislava, de hoofdstad van Slowakije, waar we een kijkje namen in het Stadion Pasienky van de Slowaakse koploper Slovan. Het onderkomen doet tevens dienst als nationaal stadion. Net als een half jaar eerder, toen ik het stadion tijdens de XXL-reis bezocht, werd er volop handel gedreven op de omliggende (rommel)markt.

Eenmaal in het Hongaarse Györ aangekomen brak de hemel open en werden we getrakteerd op donder, bliksem, en een hagel- en stortbui. Omdat we net aan de overzijde van het ETO Park Stadion stonden, heeft de reisleider/chauffeur zich opgeofferd en het busje opgehaald. De veiligheidsbeamte van het stadion wilde ons na onze bezichtiging aanhouden, maar op A-Team achtige wijze zijn we er met het busje vandoor gescheurd…

Ons hotel lag 8 kilometer buiten het centrum in de wijk Gyirmot. De lokale voetbalcub komt uit op het tweede niveau, waar het de derde positie bezette. Per abuis kocht ik kaarten voor het uitvak, maar uiteindelijk lukte het iedereen om via diverse sluiproutes het thuisvak in te komen.

Het stadionnetje was schilderachtig. Alles was in de geel-blauwe clubkleuren geverfd; zelfs de lichtmasten.

De gemoedelijkheid van de tweede Hongaarse divisie kon een ieder zeer bekoren. Hier werd voetbal nog beleefd, zoals het ooit bedoeld is. Zo’n 800 toeschouwers kwamen op de vrijdagnamiddag op het niemendalletje af. Drie dorpsgekken dronken liters bier en maakten met hun ouderwetse ratels en megafoon een hoop lawaai. Naast de tribune speelde een moeder met haar peuter in het zand.

De match tegen het uit de hoogste divisie gedegradeerde Zalaegerszegi TE was prachtig. De thuisploeg speelde zeer verzorgd voetbal en gaf de tegenstander geen schijn van kans. Na een 90 heerlijke minuten stond er 5-1 op het scorebord. Na de match genoten we van een maaltijd in het oude centrum van Györ.

Op de zaterdag ging de reis verder naar het zuiden. Eerst werd een kijkje genomen in het stadion van Szombathelyi Haladas, spelend op het eerste Hongaarse niveau.

Daarna reden we via Oostenrijk naar de tweede stad van Slovenië, Maribor. Na incheck hadden we alle tijd voor een sightseeing door het gezellige centrum van het aan de Drava gelegen stadje.

In de avond stond de Sloveense klassieker op het programma, tussen koploper NK Maribor en het hoofdstedelijke Olimpija Ljubljana. Rondom het sierlijke Ljudski vrt Stadion was het een gezellige boel.

De klassieker ging prachtig van start. Met opzwepende paukenslagen kwamen de 22 matadoren ten tonele. Daarna gingen de ultras van de thuisclub helemaal los. Een aantal pyro-acties waren een lust voor het oog, maar ook het aanhoudende gezang verdiende respect. De thuisclub was de betere en won de partij verdiend met 2-0.

De reis ging verder met een dagje Oostenrijk. Eerst namen we een kijkje bij het Arnold-Schwarzenecker-Stadion (tegenwoordig UPC Arena) van SK Sturm Graz.

Vervolgens belandden we in het natuurstadion van cultclub First Vienna. Vroeger gingen hier 100.000 toeschouwers in. Tegenwoordig heeft het nog slechts een capaciteit van 6.000 plaatsen.

De zon straalde volop toen we bij het Hanappi Stadion belandden voor ons affiche van de zondag: Rapid Wien – Wacker Innsbruck. Na een lokale worst en een biertje eindigden we op de ijskoude en zeer tochtige tribunes van de oude voetbaltempel.

De fans van zowel Rapid als Wacker maakten er een mooie laatste competitiewedstrijd van. Rapid won verdiend met 2-0, waardoor ze tweede eindigden achter het commerciële Red Bull Salzburg. Wacker was na de nederlaag definitief gedegradeerd.

Na afloop van de match reden we door naar de Tsjechische grensplaats Znojmo. Dat bleek een bruisend centrum van gokpaleizen en striptease-bars, maar ons hotel stond aan het oude marktplein, en daar was het op zondagavond compleet uitgestorven.

Op de laatste voetbaldag van deze lezersreis reden we weer naar het oosten. We bezochten eerst het fraaie onderkomen van FC Slovacko, dat bekend is om zijn merkwaardige vlinder-lichtmasten. Helaas werden we bij het struinen over de tribunes weggejaagd door een overijverige werknemer, die thuis waarschijnlijk niets te vertellen heeft…

Net over de grens in Slowakije bezichtigden we de thuishaven van Tjeu La Ling’s AS Trencin. Het in verregaande staat van ontbinding verkerende stadion is een ultieme groundhopbestemming, vanwege zijn fraaie ligging onder het Trencin Castle.

In het prachtige centrum van Trencin genoten we tijdens de lunch van het zonnetje en het vele vrouwelijke schoon dat voorbij liep…

Helaas moesten we toch weer verder. Het stadion van tweede divisonist Dubnica werd met een kort bezoek vereerd.

Na een uur rijden arriveerden we in Zilina. Hier stond de kampioenswedstrijd van Slowakije op het programma. Slovan Bratislawa stond mijlenver bovenaan en aangezien Zilina ergens onderin bungelde was een uitoverwinning bepaald geen utopie.

Het werd een desillusie. De koploper was niet van plan op een maandag in een uitwedstrijd kampioen te worden en liet de wedstrijd lopen. De match was verkocht. Matchfixing. Zelfs de perschef van Zilina wist ons in de rust te vertellen dat Slovan niet wilde winnen.

Dat bleek, er kwam geen kip op de wedstrijd af en het werd 2-0 voor Zilina. Gelukkig lag het stadion aan de snelweg en konden we af en toe heerlijk wegdromen bij de voorbij razende vrachtauto’s…

We reden nog twee uur na afloop van de match en overnachten in het Poolse industrieoord Gliwice. De volgende dag reden we nog 1000 kilometer en waren we rond het avonduur moe maar voldaan weer thuis.

Overzicht Reisverslagen

De verslagen van alle overige lezersreizen lees je op de facebook-pagina en in Panenka Magazine

13- 1-6 mei 2014: 5 wedstrijden in 5 landen
12- 13-17 maart 2014: De derby's van Sofia en Thessaloniki
11- 17-19 Januari 2014: Groundhopping Andalusie
10- 27 November - 3 December: Groundhopping XXL in 9 landen
09- 18-21 oktober 2013: Lezersreis promotietour Engeland
08- 20-23 september 2013: Berlijn – Fussballstadt Berlin
07- 23-28 mei 2013: Polen – Tifo, pivo, pyro en Piast
06- 3-5 mei 2013: Oost-Duitsland – Ostalgie en DDR-meuk
05- 19-22 oktober 2012: Engeland - Footballculture, vergane glorie en kick & rush
04- 21-24 september 2012: Tsjechië - Pivo, Klobasa, Dukla en Svetlana
03- 4-7 mei: 2012: Tsjechië - Bier, pure hartstocht en nostalgische voetbaltempels
02- 13-17 april 2012: Polen - Op avontuur in voetballand Polen
01- 24-26 februari 2012: Oost-Duitsland en Tsjechië - Traditie, cult, sfeer en (n)ostalgie